تفاوت تلویزیون های کوانتم دات و تلویزیون های OLED در چیست؟

تفاوت تلویزیون های کوانتم دات و تلویزیون های OLED در چیست؟

صفحه نمایش تلویزیون های جدید سیاهی جوهرهای OLED را با روشنایی ضعیف QLED ترکیب می کند.


به گزارش واحد صوتی و تصویری سناسرویس تلویزیون‌های OLED عموماً به‌عنوان بهترین تلویزیون‌هایی که امروزه می‌توانید خریداری کنید در نظر گرفته می‌شوند، اما اکنون یک فناوری پنل جدید به شکل QD-OLED وجود دارد.

QD-OLED  چیست که QD Display  نیز نامیده می شود؟ چرا ما به آن احتیاج داریم؟ هزینه یک تلویزیون QD-OLED چقدر خواهد بود و آیا زمان آن رسیده است که به فکر ارتقاء از OLED “قدیمی” به QD-OLED “جدید” باشیم؟

QD  یک فناوری جدید تلویزیون است و مخفف نقطه کوانتومی است.

نمایندگی تعمیر تلویزیون سامسونگ می گوید : اگرچه تلویزیون‌های OLED از نظر رنگ‌های مشکی و کنتراست برتر هستند، اما به اندازه تلویزیون‌های QLED دارای نقطه کوانتومی روشن نیستند . در اصل مفهوم QD-OLED تلاشی برای روشن تر کردن تلویزیون های OLED است که به نوبه خود به معنای رنگ بیشتر در روشن ترین مناطق تصاویر (حجم رنگ) و عمق بیشتر است.

به طور خلاصه، فناوری QD-OLED تلاشی برای ساخت تلویزیونی است که روشن‌تر و رنگارنگ‌تر از تلویزیون‌های OLED معمولی باشد و در عین حال شهرت این فناوری را برای سیاه‌ترین نقاط حفظ کند.

نمایشگرهای QD-OLED چگونه کار می کنند؟ چه زمانی به فروش می رسند و چقدر قیمت دارند؟ در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد فناوری QD-OLED بدانید.

به گفته نمایندگی سونی اولین تلویزیون QD-OLED احتمالاً در آوریل یا می 2022 توسط سونی در قالب  Master Series A95K، اولین تلویزیون های QD-OLED تجاری موجود عرضه خواهند شد.

تلویزیون های 55 اینچی (Sony XR-55A95K) و 65 اینچی(Sony XR-65A95K)  هر دو 4K ,  120فریم بر ثانیه با HDR و Google TV، وب کم داخلی و مجهز به پردازنده شناختی XR سونی خواهند بود.

به گزارش واحد صوتی و تصویری سناسرویس نمایندگی سونی ادعا می کند که هر دو مجموعه رنگ بی سابقه و کنتراست سیاه خالص را ارائه می دهند.

بررسی های اولیه کارشناسان سناسرویس نشان می‌دهد که این اولین تلویزیون‌های QD-OLED  می‌توانند به طرز شگفت‌ آوری مقرون به صرفه باشند، حداقل در مقایسه با انتظارات . این رسمی نیست، اما شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه سونی XR-55A95K را به قیمت 3000 دلار (720000000 میلیون ریال به ارز رسمی) و XR-65A95K را به قیمت 4000 دلار (880000000 میلیون ریال به ارز رسمی) به فروش خواهد رساند.

به گزارش نمایندگی سامسونگ اگرچه هنوز محصول یا تاریخ عرضه خاصی اعلام نشده ، اما Samsung Display  سه نوع از آنچه را که نمایشگر QD خود نامیده است در CES 2022 به نمایش گذاشت . پنل های 55 و 65 اینچی برای تلویزیون ها که دومی برنده بهترین نوآوری ویدیو بود.

کارشناسان سناسرویس می گویند : جزئیات ناچیز است، اما ما می دانیم که تلویزیون های QD-Display دارای چهار ورودی HDMI 2.1 هستند و با پردازنده نئو کوانتومی 2022 سامسونگ کار می کنند.

از سویی مشکل واقعی در دسترس بودن این تلویزیون ها است ، چرا که سامسونگ گزارش داده است که از زمان شروع تولید در نوامبر 2021 با بازده پایین (بخوانید: نرخ شکست بالا) نمایشگرهای QD دست و پنجه نرم می کند. از آنجایی که Sony Master Series A95K  مبتنی بر نمایشگرهای QD-OLED ساخته شده توسط بازده پایین سامسونگ یک مسئله مهم است که تعیین می کند آیا QD-OLED  آینده ای دارد یا خیر.

بنا به بررسی های سناسرویس انتظار می رود تا سال 2023 کمبود آنها وجود داشته باشد ، مگر اینکه LG Display در مورد نوآوری های QD-OLED خود، اعلامیه غافلگیر کننده ای صادر کند که با توجّه به رقابت موجود دور از انتظار نیست .

به گفته کارشناسان واحد صوتی و تصویری سناسرویس QD-OLED  اساساً ترکیبی از نقاط برتر فناوری OLED و QLED است. پنل‌های OLED سنتی در دهه گذشته به دلیل ساختار پیکسلی خود تابش‌دهنده‌شان انقلابی در سرزمین تلویزیون بوده‌اند. هر پیکسل با عبور جریان الکتریکی به خودی خود می درخشد.

نمایندگی الجی می گوید : در حالی که تلویزیون‌های LCD و LED به دلیل نور پس‌زمینه همیشه روشن یا دسته‌ای از LEDها برای روشن کردن تصاویر، با کنتراست مواجه هستند، تلویزیون OLED می‌تواند تصویری تولید کند که به طور همزمان دارای پیکسل‌های سفید یخی و پیکسل‌های سیاه واقعی باشد.

LG Display  تکنیک WOLED را برای افزایش حداکثر روشنایی خود ایجاد کرد. این فناّوری بدین شکل عمل می کند که یک زیر پیکسل سفید به ترکیب معمول قرمز-سبز-آبی اضافه شده و تصویر را روشن‌تر می‌کند، اما در روشن‌ترین مناطق تصاویر، حداکثر حجم رنگ را ندارد. مهمتر از همه، این چیزی نیست که یک بیننده متوجه آن شود.

به گزارش نمایندگی سامسونگ تلویزیون‌های QLED – که صرفاً توسط سامسونگ تولید می‌شوند – مانند OLED رنگ‌های سیاه عمیق ایجاد نمی‌کنند، اما به لطف استفاده از نقاط کوانتومی روشن‌تر هستند. تولید رنگ روشن‌تر و در نتیجه دقیق‌تر نشان می‌دهد که برای محتوای HDR ایده‌آل اند.

متخصصین سناسرویس می گویند : نمایشگرهای QD-OLED اساساً نمایشگرهای OLED هستند که از یک لایه آبی (چون آبی قوی‌ترین انرژی نوری را دارد) استفاده می‌کنند که یک لایه جدید از نقاط کوانتومی روی آن قرار گرفته است (به جای زیر پیکسل سفید ال‌جی). تلویزیون‌های QD-OLED که توسط Samsung Display تولید می‌شوند ، اولین نمایشگر OLED نقطه کوانتومی RGB  خود ساطع کننده جهان توصیف می‌شوند (در واقع هیچ نام رسمی برای این فناوری هنوز وجود ندارد).

کارشناسان نمایندگی الجی ادعا می کنند اگر تلویزیون‌های QD-OLED کنتراست بی‌نهایت تلویزیون‌های OLED و روشنایی قوی و حجم رنگ تلویزیون‌های QLED را با هم ترکیب کنند، مطمئناً عالی خواهند بود، درست است؟ ما تا زمانی که اولین نمونه های بررسی به دست ما نرسند مطمئناً این را نمی دانیم – و ما همیشه در مورد فناوری جدید نسل اول شک داریم.

نمایندگی تعمیر سونی ادعا می‌کند که تلویزیون‌های سری Master A95K خود به طیف رنگی گسترده‌تری دست می‌یابند و تا 200 درصد روشنایی رنگ را به اندازه تلویزیون‌های OLED معمولی ارائه می‌دهند. از آنجایی که «تا» معنای مفیدی ندارد، تشخیص آن واقعاً سخت است.

به گفته نمایندگی سامسونگ QD-OLED می تواند مزایای دیگری نیز داشته باشد. به گفته Samsung Display  ، نمایشگرهای QD آن با HDR، درخشندگی و زاویه دید گسترده عالی هستند. در مورد دوم، این شرکت ادعا می کند که صفحه نمایش QD آن به روشنایی یکنواخت تری دست می یابد و 80٪ از آن روشنایی را هنگامی که از طرفین در زاویه 60 درجه مشاهده می شود، حفظ می کند. همچنین سامسونگ ادعا می‌کند که نمایشگر QD 34 اینچی آن دارای زمان پاسخگویی 0.1 میلی‌ثانیه است که نشان می‌دهد تلویزیون‌های QD-OLED در مقایسه با تلویزیون‌های OLED استاندارد، تأخیر بسیار کم با زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر و تاری حرکت کمتری دارند.

کارشناسان سناسرویس گفته اند : افزودن نقاط کوانتومی می تواند ضرری به همراه داشته باشد. در حالی که تلویزیون‌های OLED اغلب به آسیب‌پذیری نسبت به حفظ صفحه نمایش (که معمولاً «پیکسل سوختگی» نامیده می‌شود) در دوره‌های طولانی متهم شده‌اند، در صفحه‌نمایش‌های QD-OLED  این امکان وجود دارد که LED‌های جداگانه بتوانند رنگ را برای مدت طولانی‌تر از حد نیاز حفظ کنند یا ممکن است برخی از LED ها بسوزند و به یک پیکسل داغ در تلویزیون تبدیل شوند.

نمایندگی الجی اظهار داشت : هنوز مشخص نیست، اما شاید LG Display پنل‌های OLED پیشرفته‌تری عرضه کند همانطور که در سال 2021 با پنل‌های OLED evo  روشن‌تر در تلویزیون OLED LG G1 شور و شوق QD را کاهش داد.

آیا QD-OLED مرز بعدی در سرگرمی های خانگی و بازی است؟ آیا آن‌طور که سونی ادعا می‌کند،  ترکیبی از نقاط کوانتومی و پیکسل‌های خود گسیل‌کننده ، تجربه‌ای کاملاً جدید را ایجاد می‌کند؟

با این احتمال که حجم رنگ QD-OLED برای علاقه مندان به سینمای خانگی و تأخیر کم آن برای گیمرها جذاب باشد ، همه چیز باید مشخص شود. در هر صورت به نظر می رسد جنگ بازاریابی دیگری قریب الوقوع است که در آن سامسونگ و الجی بازیگران اصلی نبردی خواهند بود تا ما را متقاعد کنند که بهترین تلویزیون OLED نسل بعدی را دارد.

اگر در حال حاضر به دنبال بهترین تلویزیون OLED هستید، تلویزیون‌های C2 و G2 ال‌جی همچنان در موقعیت بهتری قرار دارند، اما در دراز مدت اگر سامسونگ بتواند رقیب خود را با QD-OLED  دود کند ممکن است شاهد تغییر  باشیم .

به گزارش واحد صوتی و تصویری سناسرویس این یک خبر عالی است. تمام این نبرد های فناورانه به این معنی است که تا حدود سال 2024، بازار تلویزیون به یک بازار واقعی برای بهبود تلویزیون های OLED تبدیل خواهد شد. این یک برد برای همه ماست.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.