مقایسه QD OLED با OLED : بهترین فناوری تلویزیون کدام است؟

مقایسه QD OLED با OLED : بهترین فناوری تلویزیون کدام است؟

آیا فناوری نسل بعدی QD-OLED باعث مرگ OLED می شود ؟


درست زمانی که فکر می‌ کنید در حال حاضر فناوری‌های تلویزیونی زیادی وجود دارد که نمی‌تواند ذهن شما را از کار بیندازد ، سال 2022 یک فناوری دیگر را به ما ارائه کرد.

فناوری موسوم به Quantum Dot OLED (به اختصار QD-OLED) که در تلویزیون‌های جدید سامسونگ (خالق آن) و سونی ، به عنوان توانایی ترکیب برخی از نقاط قوت فناوری OLED و LCD برای ارائه کیفیت تصویری که قبلاً ندیده بودیم معرفی شده است .

QD-OLED اولین تلاش سامسونگ برای هر نوع فناوری تلویزیون های OLED برای بیش از یک دهه است . دهه ای که در آن، به طرز عجیبی، ال جی الکترونیکس و سامسونگ باهم رقابت کردند .

سامسونگ همچنین به‌ طور غیرمنتظره‌ای، QD-OLED را به‌عنوان فناوری پرچم‌ دار2022 خود قرار نداده است (این افتخار نصیب تلویزیون‌های مینی ال‌ای‌دی آن می‌شود) .

حتی عجیب‌تر اینکه آن را با همان نام فناوری ساده «OLED» بازاریابی می‌کند .

در حالی که به نظر نمی‌رسد سامسونگ که علاقه‌ای به کلاهبرداری درباره فناوری جدید خود داشته باشد، سونی تلویزیون A95K QD OLED خود را به مدل 4K پرچم‌دار خود تبدیل کرده است و همیشه مشتاق بوده است که مطمئن شود مردم از مزایای بالقوه نسل بعدی فناوری جدید مطلع شوند.

پس حقیقت در کجای این مخلوط عجیب و غریب تکنولوژی از اشتیاق سونی و بی تفاوتی ظاهری سامسونگ نهفته است؟

آیا OLED نقطه کوانتومی واقعاً یک جهش کوانتومی برای فناوری تلویزیون است ؟ یا فقط نمونه ای از لباس های جدید امپراتور OLED است؟ و کدام یک بهترین عملکرد تلویزیونی را ارائه می دهد؟

مزایا و معایب کوانتوم دات OLED


نکته مهم فناوری کوانتوم دات OLED این است که ویژگی‌های نور تابشی OLED را با طیف رنگ و ویژگی‌های روشنایی مرتبط با سیستم رنگ کوانتوم دات ترکیب می‌کند که قبلاً به تلویزیون‌های LCD نسبتاً درجه یک محدود می‌شد.

به طور خاص QD-OLED ، با استفاده از مواد آلی برای انتشار نور آبی برای هر پیکسل در تصویر، که سپس از لایه‌های کوانتوم دات سبز و قرمز عبور می‌کند، کار می‌کند.

عدم نیاز به عبور نور OLED سفید از فیلترهای رنگی RGB به روشی که تلویزیون‌های OLED معمولی انجام می‌دهند، به طور بالقوه باعث افزایش روشنایی می‌شود و از آنجایی که دیگر هیچ رنگ سفید خالصی وجود ندارد، طیف رنگ‌های گسترده‌تری تولید می‌شود.

اولین تلویزیون‌های QD-OLED که دیده‌ایم، QE65S95B سامسونگ و XR-55A95K سونی، هر دو موارد قانع‌کننده‌ای برای مهارت این فناوری ایجاد کرده‌اند. مخصوصاً وقتی صحبت از رنگ می‌شود، هر دو مدل ، حجم و محدوده رنگ بی‌سابقه‌ای را ارائه می‌کنند و بخش‌هایی از HDR امروزی را جوان‌تر می‌کنند . تصاویر با طیف رنگی گسترده‌ای که انواع دیگر تلویزیون‌های OLED نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند تولید می شوند .

کنتراست محلی نیز کاملاً آشکار است، به خصوص در تلویزیون QD-OLED سامسونگ.

توانایی فناوری OLED برای فعال کردن یک پیکسل سیاه در کنار پیکسل سفید بدون آسیب رساندن به دیگری بسیار خیره کننده به نظر می رسد وقتی که بتوان پیکسل سفید را حتی روشن تر کرد، همانطور که QD-OLED این امکان را فراهم می کند.

باید تاکید کرد که حتی روشن تر از دو QD-OLED جدید، Samsung QE65S95B، تنها حدود 10 درصد روشنایی بیشتری نسبت به بهترین تلویزیون های OLED معمولی را مدیریت می کند. با این حال، چیزی که روی کاغذ مانند یک تفاوت نسبتاً کوچک به نظر می رسد، در واقعیت تأثیر بصری بسیار بیشتری از آنچه انتظار دارید ارائه می دهد.

مایکل زینک، رئیس اتحادیه UHD (یک نهاد صنعتی متشکل از بسیاری از برندهای لوازم الکترونیکی مصرفی که به دنبال ایجاد الزامات عملکرد برای نمایشگرهای امروزی است) به طور علنی هیجان خود را از ورود QD-OLED اعلام کرده است . به این دلیل که اولین فناوری که به طور کامل نیازهای روشنایی بالا و کنتراست بالا را که توسط مشخصات طولانی مدت “Ultra HD Premium” اتحادیه UHD Alliance تعیین شده است را برآورده می کند.

ثابت شده است که پشتیبانی از زاویه دید QD OLED با هر دو مدل اولیه که ما نیز دیده‌ایم بسیار بی‌نقص است و در کنار کنتراست محلی آن نسبت به فناوری تلویزیون LCD، مزیتی را اضافه می‌کند.

نکته مثبت شگفت‌انگیزتر QD-OLED، حداقل در مورد S95Bs سامسونگ، قیمت است. اگرچه S95B از فناوری کاملاً جدید استفاده می کند، اما در واقع با قیمتی بسیار کمتر از مدل QN95B 4K Mini LED سامسونگ به فروش می رسد.

جالب است بدانید که ، اولین صفحه نمایش های OLED و پلاسما که به بازار آمدند، ده ها هزار پوند قیمت داشتند.

از سوی دیگر، S95B به اندازه اکثر تلویزیون های OLED معمولی ارزان نیست و مطمئناً در مقایسه با اکثر مدل های مبتنی بر LCD در سطح بالاتری از بازار تلویزیون قرار دارد.

یکی از نقاط ضعف فنی فناوری QD-OLED پتانسیل آن برای سوختن صفحه نمایش است.

جایی که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض عناصر تصویر ثابت و روشن ، این پتانسیل را دارد که در نهایت بقایای سایه ای از این عناصر را به تدریج روی صفحه نمایش مشاهده کنید. با این حال، تا به امروز هیچ تجربه ای وجود ندارد که روشنایی اضافی QD-OLED باعث می‌شود صفحه نمایش بیشتر از OLED بسوزد.

با وجود روشنایی بیشتر از تلویزیون‌های OLED معمولی، صفحه‌نمایش‌های OLED نقطه کوانتومی ( کوآنتم دات ) مانند تلویزیون‌های ال‌سی‌دی ممتاز قادر به حداکثر نور یا روشنایی تمام صفحه نیستند.

در واقع، میزان روشنایی آن‌ها کمتر از نصف بعضی تلویزیون‌های LCD (به ویژه مدل‌های QLED پرچم‌دار خود سامسونگ) است. با این حال، توانایی‌های کنتراست محلی QD-OLED، همراه با ثبات روشنایی اضافی که می‌تواند در صحنه‌های تاریک ارائه دهد، به دلیل عدم نیاز به نورکم‌ پس‌زمینه برای به حداقل رساندن تیرگی نور پس‌زمینه، آن را قادر می‌سازد تا تصویری با روشنایی بیشتر از هر صفحه‌نمایش LED ارائه دهد.

مزایا و معایب تلویزیون OLED

OLED اساساً راه‌ حلی را ارائه داد که انرژی کمتری مصرف می‌کرد و برای مقابله با وضوح‌های بالاتر مینیاتوری آسان‌تر بود و (در نهایت) قادر به دستیابی به روشنایی و رنگ بیشتر ، حجمی نسبت به پلاسما بود.

سازندگان OLED از زمان آغاز به کار بسیار گران قیمت خود، به طور مداوم مزایای طبیعی ارائه شده توسط این فناوری را اصلاح کرده اند که هر پیکسل در صفحه نمایش OLED نور خود را مستقل از همسایگان خود تولید می کند و این روزها در بیشتر موارد به سطوح سیاه تقریباً بی نظیری دست یافته اند. حتی در پس زمینه ای از سطوح روشنایی روزافزون .

البته این منجر به بهبود پیوسته کنتراست در صفحه نمایش هایی با دامنه دینامیکی بالا شده است.

ماهیت خود تابشی OLED به این معنی است که زوایای دید موثرتری نسبت به هر تلویزیون LED ارائه می‌کند. حتی در برخی موارد سیستم‌های فیلتر رنگ می‌توانند باعث تغییر رنگ جزئی در صورت مشاهده از زاویه واقعاً گسترده شوند .

کنتراست محلی و مزایای زاویه دید OLED فقط در مقابل تلویزیون های LCD خوب است.

این ویژگی ها OLED را در برابر QD-OLED که اساساً مزایای مشابه OLED را ارائه می دهد، در حالی که پشتیبانی از طیف رنگی گسترده تر و روشنایی بیشتری را اضافه می کند، جلو نمی اندازند.

در واقع، QD-OLED به آرامی محدودیت‌های فعلی OLED» RGBW» را برجسته می‌کند و در عین حال بحث‌های تازه‌ای را در مورد مشکلات تاریخی OLED (هر چند در حال کاهش) در مورد رایت صفحه‌نمایش ایجاد می‌کند .

تلویزیون های OLED می توانند ارزان تر باشند.

در حالی که QD-OLED مقرون به صرفه تر از آنچه انتظار می رفت وارد بازار شده است، قیمت QE65S95B QD OLED سامسونگ در واقع همان قیمت OLED65G2 RGBW OLED ممتاز ال جی است .

اکثر تلویزیون های OLED به طور قابل توجهی قیمت کمتری دارند. به عنوان مثال، OLED65C2 ال‌ جی بسیار مقرون به صرفه‌ تر است، در حالی که مدل پایه 55 اینچی OLED55A2 آن بسیار ارزان‌تر است.

البته این احتمال وجود دارد که QD-OLED مقرون به صرفه‌تر شود، و همچنین ممکن است از الگوی RGBW OLED برای ارائه سطوح از مشخصات مختلفی برای هدف قرار دادن طیف گسترده‌تری از نقاط پیروی کنند.

با این حال، ظرفیت تولید انبوه پنل‌های OLED RGBW به همراه مقدار هزینه‌های تحقیق و توسعه که قبلاً برای رساندن آنها به جایگاه امروزی انجام شده و از بین رفته است، حداقل به تلویزیون‌های OLED سطح ابتدایی و میان‌رده اجازه می‌دهد تا مزیت قیمت قابل‌توجهی را حفظ کنند.

مزیت کوچک‌تر RGBW OLED نسبت به QD-OLED، سال‌ها تجربه است که اکنون پشت سر آن است. ال‌ جی دیسپلی، الجی الکترونیکس (نام تجاری تلویزیون)، و اخیراً مجموعه‌ای از برندهای تلویزیون دیگر، سال‌ها تلاش کرده‌اند تا هم سخت‌افزار OLED و هم نرم‌افزار کلیدی را که پنل‌های OLED را هدایت می‌کنند، ارتقا دهند.

بنابراین، در حالی که بدون شک QD-OLED شروع قدرتمندی داشته است، و در حالی که QD-OLED سونی به طور خاص پیشنهاد کرده است که دانش توسعه یافته برای صفحه نمایش های OLED معمولی می تواند به خوبی به صفحه نمایش های OLED نقطه کوانتومی منتقل شود، ممکن است هنوز مدتی طول بکشد.

نتیجه :

دو تلویزیون QD-OLED که دیده‌ایم پیشرفت واقعی را در زمینه روشنایی، کنتراست و به‌ویژه محدوده رنگ نشان داده‌اند.

با این حال، شکل سنتی OLED در حال حاضر به اندازه کافی برای پشتیبانی از طیف گسترده ای از مشخصات و در نتیجه امتیاز قیمت، ایجاد شده است . بنابراین، در حالی که مطمئناً QD-OLED در حال حاضر یک چالش سخت برای دسترسی های بالاتر از دنیای RGBW OLED ایجاد می کند و به اندازه کافی خوب است تا آینده خیره کننده ای در انتظار شما باشد، احتمالاً هنوز فضای زیادی برای OLED سنتی وجود دارد تا سال ها به رشد خود ادامه دهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.