هر آنچه در مورد کنسول پلی استیشن نسل بعدی سونی می دانیم!

هر آنچه در مورد کنسول پلی استیشن نسل بعدی سونی می دانیم!

مقدمه :

شاید خیلی از شما به دنبال قیمت پلی استیشن 5 یا فراتراز آن ، قیمت روز پلی استیشن 5 از طریق منابع مختلف باشید . شاید قصد خرید به روز ترین پلی استیشن در ایران را دارید .

مقاله زیر کوششی از واحد کنسول های بازی سناسرویس برای ارائه یک دیدگاه از آینده کنسول های پلی استیشن 5 در ایران و بازار های جهانی می باشد .

همکاران ما در واحد کنسول های بازی ، اقدام به تعمیر پلی استیشن ، ایکس باکس ، نینتندو و دسته های بازی به صورت تخصصی و حرفه ای می کنند .

در چند ماه گذشته، شایعاتی در مورد مدل های جدید PS5 منتشر شده است.

PS5 «اصلی» شروع سختی در بازار داشت و بالاخره در دوران کرونا عرضه شد ، که با محدودیت‌های متعدد در زنجیره تأمین همراه بود .

به لطف این بحران در صنعت، خرید بازی برای بازیکنان سخت شده بود . موجودی آنها به محض در دسترس قرار گرفتن فروخته می شد. این شرایط بغرنج بر قیمت پلی استیشن 5 نیز تأثیر بسزایی داشت .

وضعیت در چند ماه گذشته با تکمیل عرضه کنسول بعد از دو سال بهبود یافته است. اکنون به نظر می رسد که سونی در حال آماده سازی زمین برای یک ارتقای جدید است که ممکن است در قالب PS5 Slim و PS5 Pro ارائه شود.

مطلبی که وجود دارد، افشای اطلاعات اخیر برخی از جزئیات توسعه PS6 را نیز فاش کرده است.

ما سعی می کنیم از طریق این مقاله، همه چیزهایی را که در مورد کنسول نسل بعدی پلی استیشن می دانیم، چه PS5 Pro یا PS6 ، فهرست کنیم .

شایعات پشت سر PS5 PRO :

از سال گذشته، شایعاتی مبنی بر عرضه PS5 Pro منتشر شده است.

بیشتر آنها حول محور این واقعیت هستند که سونی در حال آماده سازی یک مدل اصلاح شده جدید با درایور دیسک مدولار است.

عرضه این مدل توسط افراد داخلی شرکت سونی مانند تام هندرسون تایید شده است. با این حال، هیچ نشانه روشنی وجود ندارد که این PS5 Pro است.

نیاز به یک مدل حرفه‌ای تر به این دلیل پدیدار شد که PS5 با سخت‌افزار فعلی‌اش، نمی‌تواند مواردی مانند رزولوشن 4K، ردیابی پرتو و 60 فریم در ثانیه را همزمان مدیریت کند . علاوه براین، PS4 سونی یک مدل حرفه ای با سخت افزار ارتقاء یافته را تنها دو سال پس از مدل اصلی عرضه کرد.

PS5 سال گذشته (2022) دو سالگی خود را در نوامبر به پایان رساند. بنابراین، بسیاری از شایعات حاکی از آن است که به زودی یک PS5 Pro و یک PS5 Slim عرضه خواهند شد.

این اتّفاق نیز در مورد PS4 افتاد. اما نمی‌دانیم که آیا برای PS5 نیز چنین خواهد بود یا خیر. برخی شایعات نشان می دهد که سونی ایده PS5 با سخت افزار بهبود یافته را کنار گذاشته تا بر روی نسل بعدی، PS6 تمرکز کند .

PS5 SLIM :

پلی استیشن 5 اسلیم

وقتی صحبت از یک PS5 Slim احتمالی می شود، عرضه یک مدل کوچکتر محتمل تر به نظر می رسد. PS5 به راحتی هر فضایی را که در آن قرار دهید اشغال می کند.

مدل Slim از زمان PSX یک سُنّت است.

PS5 واقعاً به یک مدل باریک نیاز دارد .

اگر یک مدل وجود دارد که بیشتر به یک نسخه Slim نیاز دارد، آن PS5 است.

ما می دانیم مقطعی از راه خواهد رسید ، و جدیدترین اطلاعات فاش شده نشان می دهد که به اصطلاح PS5 ماژولار به عنوان PS5 Slim عرضه خواهد شد . امّا از قیمت این نسخه پلی استیشن 5 هنوز اطلاعی نداریم .

این مدل دارای دیسک درایور قابل جابجایی خواهد بود. بنابراین فروش آن در هر دو نسخه دیجیتال و دیسک درایور برای سونی آسان خواهد بود. این مدل قرار است جایگزین PS5 موجود شود، اما درایور دیسک ماژولار هیچ گونه سازگاری با مدل های دیجیتال موجود را ارائه نمی دهد.

PS5 Slim تغییرات قابل توجهی در عملکرد ایجاد نخواهد کرد. مانند یک PS5 معمولی با همان توان ، امّا دارای طراحی باریکتر و درایور دیسک ماژولار خواهد بود .

تاریخ عرضه پلی استیشن 6 :

تاریخ عرضه پلی استیشن 6

طبق گفته ی خودی های شرکت سونی ، به نظر می رسد که پلی استیشن 6 قبل از سال 2027 وارد بازار نخواهد شد. فاصله قابل توجهی بین PS5 و PS6 وجود دارد و PS5 Slim می تواند این شکاف را پر کند . عرضه یک کنسول ماژولار شرایط را برای سونی از نظر حفظ سهام بهبود می بخشد.

در این بین، این شرکت می تواند تمرکز خود را به توسعه PS6 با توان بیشتر تغییر دهد. ما هنوز در سال 2023 هستیم و زمان زیادی برای تمرکز روی سخت افزار جدید وجود دارد. تعیین سخت افزار یک ارتقاء در این مرحله دشوار است. اما ما به راحتی می توانیم فرض کنیم که قدرت آن بسیار فراتر ازتوان PS5 خواهد بود . با این حساب صحبت از قیمت پلی استیشن 6 و نسخه جدید پلی استیشن 5 نیز بی فایده خواهد بود .

PS5 به عنوان یک کنسول با قابلیت رزولوشن 8K، 120 فریم بر ثانیه و غیره عرضه شد .

پس از دو سال، متوجه شدیم ، توسعه دهندگان باید برای ارائه این گزینه ها انتخاب کنند. به عنوان مثال، ارائه 4K با ردیابی پرتو با سرعت 60 فریم در ثانیه همیشه امکان پذیر نیست.

برای انجام این کار به یک توسعه دهنده با استعداد یا دانش واقعاً خوب معماری PS5 نیاز است. استودیوهایی مانند سانتا مونیکا و اینسومنیاک سونی را دیدیم که ردیابی پرتو، وضوح و نرخ فریم را ارائه می‌کردند. اما وقتی نوبت به اکثر بازی‌ها می‌رسد، همچنان باید بین وضوح و عملکرد یکی را انتخاب کنیم .

سخت افزار بیشتر برای رسیدگی به گرافیک های واقع گرایانه !

با کنسول نسل بعدی، سونی احتمالاً با ارائه توان بالاتر برای کنترل همه چیز، این مشکل را برطرف خواهد کرد.

Ray Tracing هنوز یک فناوری جدید است و حتی پیشرفته‌ ترین پردازنده‌های گرافیکی نیز با آن مشکل دارند. Ray Tracing به لطف فناوری DLSS NVIDIA محبوبیت پیدا کرد، اما این اثر برای GPU های بدون این فناوری چالش برانگیزتر است . این ارتقاء سخت افزاری می تواند بر قیمت روز پلی استیشن 5 و پلی استیشن 6 تأثیر بگذارد .

توسعه پلی استیشن بعدی آغاز شد .

توسعه نسل بعدی پلی استیشن

اکنون ، نمی توان آغاز توسعه پلی استیشن 6 را انکار کرد.

ما اخیراً شاهد درخواست ثبت اختراع “مارک سرنی” برای بهبود عملکرد ردیابی پرتو بودیم. برای کسانی که نمی دانند، باید بگوییم سرنی مهندس پشت PS4 و PS5 است و بنابراین او پشت کنسول بعدی پلی استیشن هم خواهد بود.

ثبت اختراع راه را برای یک محصول آینده آماده می کند. در این مورد، ما فرض می کنیم که سونی در حال آماده سازی زمینه برای PS6 است.

این پتنت سیستمی را توصیف می کند که از پردازنده های سایه ای استفاده می کند که اندازه اشعه ها را کاهش می دهد و عملکرد کلی ردیابی پرتو را بهبود می بخشد.

ردیابی اشعه در زمان واقعی ، یک  ویژگی مهم PS5 و Xbox Series X و همچنین جدیدترین پردازنده‌های گرافیکی را ارائه می دهد.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، این یک دستاورد سنگین است و انجام آن در زمان واقعی به سخت افزار قدرتمندی نیاز دارد که بر قیمت پلی استیشن 6 هم تأثیر دارد . علاوه بر توان ، بهینه سازی نیز مهم است. سرنی در حال انجام برخی پیشرفت ها برای بهبود اوضاع در کنسول بعدی پلی استیشن است.

سخت افزار و ویژگی های احتمالی پلی استیشن بعدی :

AMD و GPU کاملاً جدید !

سخت افزار احتمالی پلی استیشن 6

علاوه بر پیشرفت های فنّی جدید، ما همچنین انتظار جهش های بزرگ دیگری در عملکرد را داریم .

PS6 احتمالاً همکاری سونی با AMD را برای CPU و GPU حفظ خواهد کرد.

شایعات در مورد PS5 Pro حاکی از استفاده از معماری جدید RDNA3 است.

برای PS6، ما انتظار داریم که حتی فراتر از این باشد.

در چند سال آینده، ما مطمئن هستیم که AMD پیشنهادات پیشرفته تری خواهد داشت و کنسول بعدی پلی استیشن احتمالاً پیشرفته ترین سخت افزار ارائه شده توسط شریک تایوانی خود را به ارمغان خواهد آورد.

بازی های ابری آماده اند !

بازی های ابری پلی استیشن

بر کسی پوشیده نیست که بازی های ابری در حال حاضر یک پیشرفت برای صنعت بازی های ویدیویی اند . در حالی که مایکروسافت در حال انجام این کار است، می توان گفت که پلی استیشن دیدگاه محافظه کارانه تری دارد.

البته در سال های آینده همه چیز تغییر خواهد کرد. بازی های ابری یک تغییر اجتناب ناپذیر برای بازار است، چه خوب و چه بد، سونی باید خود را با آن سازگار کند.

این شرکت با عرضه مدل جدید PS Plus با چندین بازی در کاتالوگ ، دیدگاه خود را در مورد خدمات ابری تغییر داد . بنابراین، ممکن است در آینده دیدگاه خود را نسبت به بازی های ابری نیز تغییر دهد .

در حال حاضر، سونی نوعی بازی Cloud را برای عناوین PS3 در PS Plus در دسترس قرار داده است . این بازی ها قبلاً به عنوان PS Now در دسترس بودند . ما انتظار داریم سونی سرورهای خود را بهبود بخشد تا گزینه های پخش را به کشورهای بیشتری با PS6 ارائه دهد.

با ظهور مایکروسافت، به دست آوردن تعداد زیادی IP و ایجاد یک پلتفرم پخش گسترده، سونی هم باید برای زنده ماندن در این بازار خود را به روز کند .

فقط دیجیتال ؟

با ظهور رسانه های دیجیتال، برخی صحبت ها درباره پایان رسانه های فیزیکی به وجود آمده است.

رسانه های دیجیتال مزایایی دارند . از جمله اینکه فقط باید آن را دانلود کنید و آسیبی هم به آن وارد نمی شود. با این حال، برخی از بازیکنان همیشه دیسک های فیزیکی را ترجیح می دهند. چه به خاطر اثر نوستالژیک باشد و چه به دلیل مزایای دیگری که هنوز دیسک های فیزیکی را احاطه کرده است، این نباید از بین برود .

بهمراه بودن چنین فناوری با PS6 می تواند قیمت پلی استیشن 6 را افزایش بدهد .

بنظرمی رسد سونی برای پایگاه کاربران وفادار خود، احتمالاً همه چیز را ماژولار نگه خواهد داشت. PS5 با درایور دیسک ماژولار به زودی عرضه می شود و به سونی اجازه می دهد این مفهوم را آزمایش کند .

برای پلی استیشن بعدی نیز انتظار داریم که این شرکت به این رویکرد پایبند باشد و یک مدل دیجیتال را با قیمت ارزان تر و یک مدل دیسک درایو را با قیمت کمی بیشتر به فروش برساند .

افشاگری سونی از نسل بعدی :

افشای برخی اسناد داخلی ممکن است سرنخی در مورد انتشار PS6 ارائه دهد.

با توجه به تحقیقات در حال انجام ، توسط بازار رقابت بریتانیا برای ارزیابی تصاحب اکتیویژن توسط مایکروسافت، سونی مجبور شد برخی از اسناد خود را عمومی کند. این شرکت ژاپنی با این استدلال که می تواند به رقابت آسیب برساند، به دنبال شکستن این معامله است. بنابراین مجبور شد اسناد و مدارکی را برای حمایت از این ادعاها ارائه کند.

طبق اسناد، سونی ادعا می کند که MS تا سال 2027 بازی های اکتیویژن را به پلتفرم پلی استیشن عرضه خواهد کرد.

نکته قابل توجه این است که در این سند آمده است: “تا زمانی که SIE نسل بعدی کنسول پلی استیشن خود را معرفی کند، دسترسی به Call of Duty و سایر عناوین Activision را از دست می دهد. در نتیجه، در برابر تغییر مصرف کننده و در نتیجه بدتر شدن رقابت پذیری آن بسیار آسیب پذیر خواهد بود.”

طول عمر هفت ساله برای PS4 و … برای PS5 :

طول عمر پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5

سال راه اندازی کنسول نسل بعدی پلی استیشن و قیمت پلی استیشن 6 به دلایل واضح معلوم نیست. با این حال، به راحتی می توان نتیجه گرفت که راه اندازی پس از سال 2027 اتفاق می افتد.

البته این به معنای پایان PS5 نیست .

به هر حال، عناوین بین نسلی همچنان در راه خواهند بود. PS4 تقریباً در اواخر سال 2013 عرضه شد و بازی های پلی استیشن را تا نوامبر 2022 دریافت کرد.

ما انتظار نداریم بازی های آینده SIE به کنسول برسند، در حالی که بازی های کمپانی های دیگر هنوز در راه هستند. این بدان معناست که سونی تقریباً ده سال بازی برای این کنسول ارائه کرده است. همین اتفاق باید در مورد PS5 هم بیفتد .

PS4 در اواخر سال 2013 عرضه شد، و جایگزین آن، PS5، برای سال 2020 معرفی شد. این یک عمر هفت ساله است . بنابراین ما می توانیم همان انتظار را برای PS5 داشته باشیم . کنسول فعلی در نوامبر 2027 هفت سالش تمام می شود و تا آن زمان سونی احتمالاً آماده معرفی نسل بعدی خواهد بود.

آینده در ویترین بعدی پلی استیشن قرار دارد .

ما انتظار نداریم که سونی در حال حاضر سر و صدای زیادی در مورد کنسول نسل بعدی پلی استیشن و یا قیمت پلی استیشن 6 ایجاد کند. که قطعاً بر قیمت پلی استیشن 5 در بازارهای جهانی و بازار ایران تأثیر خواهد گذاشت .

همچنین انتظارمان این است که سونی در ماه های آینده اطلاعات بیشتری در مورد “PS5 Gen2” خود نشان دهد. این همان چیزی است که “تام هندرسون” ، PS5 بعدی را با درایور دیسک ماژولار می نامد .

شایعات نیز در حال افزایش اند و اخیراً اخباری در مورد نمایشگاه پلی استیشن در ژوئن امسال دریافت کردیم. به گفته “جف گراب”، این رویداد به سونی اجازه می دهد تا اطلاعات بیشتری در مورد “فاز بعدی PS5” افشا کند.

این توضیح وی مبهم است و می تواند معانی زیادی داشته باشد. می توان حدس زد که در آینده اخباری در مورد بازی های پلی استیشن منتشر می شود .

در عین حال، انتظار داریم که شایعات در مورد PS5 جدید بالاخره منطقی شوند.

آیا این یک PS5 Pro، یک PS5 Slim یا PS6 (احتمال خیلی کم) خواهد بود؟ به زودی خواهیم فهمید!

شما خوانندگان گرامی اگر به دنبال یک مرکز تخصصی و نمایندگی معتبر برای تعمیر پلی استیشن 2 ، پلی استیشن 3 ، پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 هستید می توانید با ضربه زدن روی پیوند وارد صفحه تعمیر این کنسول ها بشوید .

همچنین محصولات شرکت بزرگ سونی از قبیل : تلویزیون ، دوربین عکاسی ، لپ تاپ ، مانیتور ، موبایل و تبلت و ویدئو پروژکتور با به روز ترین قطعات و ضمانت تعمیر می شوند .

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.